مصحف فاطمه(س)

پس از ارتحال جان کاه پیامبر، جبراییل امین، از جانب ربّ العالمین مأموریت مى یابد تا با آمد و شُدى مکرر به محضر پرکرامت فاطمه مرضیه و خبردِهى از جایگاه پدر و پرده بردارى از عالم غیب،(1)مونس و همنشین روح عظیم و لطیف فاطمه در فراق پدر گردد.

بارى، در آن ایام سخت و جان فرسا، جبراییل با فرودهایى مکرر و ادامه دار، تمام مسایل و حوادث پس و پیش رو تا برپایى قیامت را به اطلاع آن حضرت مى رسانید و امیرمؤمنان على(علیه السلام) نیز آنها را مى نگاشت و بدین سان «صحیفه فاطمه» شکل مى گرفت.

   مصحف فاطمه در واقع، یکى از تجلیات علم بى نهایت الهى بر روح عظیم فاطمه مرضیه(علیها السلام)مى باشد که بنابر روایات، اخبار گذشته و آینده تا خاتمه قیامت در آن مصحف شریف موجود است;(2) مصحف شریفى که یکى از منابع اصلى علم امامان مى باشد و پس از فاطمه دست به دست، از امامى به امام دیگر سپرده شده است تا این که اینک در دست پاک یوسف زهرا آن حجت بر حق الهى و صدف دریاى رحمت رحمانى، ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ قرار یافته است.(3)

1. الامام صادق(علیه السلام):... انَّ فاطمةَ مَکثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) خَمْسَةٌ وَ سَبْعینَ یَوْماً و کانَ دَخَلَها خُزنٌ شدیدٌ عَلى اَبیها و کانَ جِبْرِئیلَ(علیه السلام)یَأتیها فَیَحْسُنُ عَزاءَها عَلى اَبیها وَ یُطَیّبُ نَفْسَها وَ یُخْبِرُها عَنْ اَبیها وَ مَکَانُهُ وَ یُخْبِرُها بِما یَکُونُ بَعْدِها فى ذُرِّیَّتِها و کانَ على(علیه السلام) یَکْتُبُ ذلِکَ فَهذا مُصْحَفُ فاطِمَةُ. الکافى: ج 1، ص 241. مسند فاطمة الزهرا(علیها السلام)، عطاردى: ص 282.

2. الامام باقر(علیه السلام):... فیه خَبَرُ ما یکونُ اِلى یَوْمِ القِیامَةِ وَ فیهِ خَبَرُ السَّماءِ وَ عَدَدُ ما فِى السَّماواتِ مِنَ الْمَلائِکَةِ وَ غَیْرُ ذلِکَ وَ عَدَدُ کُلُّ مَنْ خَلَقَ اللّه مُرسَلاً و غیرَ مُرسَل وَ اَسْماءَهُمْ وَ اَسْماءَ مَنْ اُرْسِلَ اِلَیْهِمْ وَ اَسْماءَ مَنْ کَذَّبَ و مَنْ اَجابَ و اسماءَ جمیعِ مَنْ خَلَقَ اللّهُ مِنَ المُؤمنینَ و الکافِرینَ مِنَ الاَوَّلینَ و الآخِرینَ وَ اَسْماءَ البُلْدانِ وَ صِفَةُ کُلِّ بَلَد فى شَرْقِ الاَرْضِ وَ غَرْبِها وَ عَدَدُ ما فیها مِنَ المُؤمنِین وَ عَدَدُ ما فیها مِنَ الکافِرینَ و صِفَةُ کُلِّ مَنْ کَذّبَ وَ صِفَةُ القُرونِ الاوُلى وَ قِصَصُهُمْ وَ مَنْ وَلّى مِنَ الطَّواغیتِ وَ مُدَّةِ مِلْکِهِم وَ عَدَدِهِم وَ اَسْماءُ الاَئِمَّةِ وَ صِفَتِهِم وَ ما یَمْلِکُ کُلُّ واحِد واحِد وَ صِفَةُ کُبَرائِهِمِ وَ جَمیعُ مَنْ تَرَدّدَ فِى الأدْوارِ... فیهِ َاْسماءُ جَمیعِ ما خَلَقَ اللّهُ وَ اجالِهِمْ وَ صِفَةُ اَهلِ الجَنّةِ وَ عَدَدُ مَنْ یُدْخِلُها و عَدَدُ مَنْ یُدخِلُ النّارَ وَ اَسْماءُ هؤلاءِ و فیهِ عِلْمُ القُرآنِ کَما اُنْزِلَ وَ عِلْمُ التوراةِ کَما اُنْزِلَتْ وَ عِلْمُ الاِءنجیل کَما اُنْزِلَ و عِلْمُ الزَّبُور وَ عَدَدُ کُلِّ شَجَرَة وَ مَدَرَة فی جَمیعِ البِلادِ.... مسند فاطمة الزّهرا(علیها السلام)، شیخ الاسلامى، ص 157. دلائل الامامة: ص 27.

الامام صادق(علیه السلام):... اَما اَنَّهُ لَیْسَ فیه شَىءٌ مِنَ الحَلالِ وَ الحَرامِ وَ لکِنْ فیهِ عِلْمُ ما یَکُونُ. مُسند فاطمة الزّهرا(علیها السلام): عطاردى، ص 282. الکافى: ج 1، ص 240.

3. الامام باقر(علیه السلام):... دَفعَتْهُ اِلى اَمیرالْمُؤْمِنینَ فَلَّما مَضى صارَ اِلىَ الْحَسَنِ ثُمَّ اِلىَ الْحُسَیْنِ ثُمَّ عِنْدَ اَهْلِهِ حَتّى یَدْفَعُوُه اِلى صاحِبِ هذَا الاَمْرِ. مسند فاطمة الزّهرا(علیها السلام)، شیخ الاسلامى: ص 158. دلائل الامامة، ص 28.

/ 1 نظر / 16 بازدید